Posted on

Teknikal Analisis : Mari belajar mengenal Candlestick chart

Assalamualaikum,

Wang Kelian,Perlis.4 april – Selamat sejahtera semua.Terima kasih saya ucapkan kepada anda semua yang sudi berkunjung ke sini.Diharap lepas nih mai lah lagi..Sebelum itu saya ingin memperkenalkan satu lagi kawasan perlancongan yang agak terkenal dikalangan pelancong apabila mereka berkunjung ke negeri Perlis.Taman negeri Wang Kelian,anda pernah dengar nama tempat ini ?.tak pernah dengar…memang patut pun..mungkin anda belum pernah smpai ke sini.Ini merupakan salah satu lagi tempat shopping barang-barang dari siam.Fungsi tempat ini lebih kurang sama macam padang besar lah juga.Hari ahad merupakan hari yang sangat meriah disini.Jom !!! kita jalan-jalan makan angin ke Wang Kelian.

Kita sambung balik cerita kita berkenaan candlestick chart.Anda pernah dengar tentang candlestick chart.Kalau anda sudah lama dalam bidang pelaburan saham, saya rasa carta batang lilin ini sudah menjadi satu kebiasaan dan merupakan salah satu bahan utama yang sering dan selalu digunakan untuk tujuan teknikal analisis.Bagi yang belum kenal apa itu candlestick chart atau carta batang lilin atau bagi sesiapa yang ingin mendalami dan menambahkan lagi ilmu tentang perkara yang sedang diketengahkan ini,anda semua boleh lihat video yang ada di bawah.Tapi Video ini diterbitkan dalam bahasa orang putih.Dan mungkin ada diantara anda semua yang sudah melihatnya sebelum ini.Kalau sudah melihatnya…saya cadangkan anda lihat sekali lagi.Kerana apa ? sebab ianya adalah percuma dan satu perkara lagi,Saya minta maaf awai-awai lagi. Kalau ada yang tak faham tuh,macam biasalah tanya mereka-mereka yang tahu atau pun sila dapatkan buku-buku yang berkaitan tentang carta ini untuk maklumat yang lebih lengkap dan lebih terpeinci.Kalau tak dapat dan tak tahu dimana nak dapatkan sumber atau buku-buku berkaitan candlestick chart ini, anda boleh bertanya atau dapatkanya dari saya.Tapi harganya macam biasalah ada sikit ratus-ratus.Kebanyakanya kena beli dari luar negara.

Ini adalah buah tangan dari saya untuk kali ini.Selamat menonton.Bawa mai jauh juga nih, dari You tube.Dibawah ini ada dua video yang berbeza.Jadi anda boleh pilih yang mana anda suka.Saya cadangkan anda lihat kedua-duanya sekali. Sila lihat senarai yang diberikan dibawah :

Kenali Candlestick Chart

Macam mana, dah dapat gambaranya secara ringkas tentang carta batang lilin atau candlestick chart ini ? Saya sendiri pun tak tahu sama ada apa yang diterangkan tadi betul-betul berfungsi atau tidak.Sebab saya sendiri pun tidak mengunakan signal-signal tadi.Jadi terpulang kepada anda semua sama ada memilih untuk mengunakanya atau tidak..Bagi saya lagi banyak kita tahu tentang teknik-teknik teknikal analisis ini,maka lagi luaslah pengetahuan kita dan lagi cerahlah peluang kita untuk berjaya.Sama ada berguna atau tidak,itu bukan masaalah.Yang penting ia adalah salah satu dari sumber ilmu pengetahuan yang berguna.Mungkin hari ini tidak berguna,tapi esok hari siapa yang tahu ?


Sampai disini sahaja.Kalau tidak ada apa-apa masaalah kita akan sambung topik ini lagi pada masa akan datang untuk Candlestik chart bahagian 3 pulak kalau ada.Tunggu kemunculanya nanti.

Kata kata perangsang :

katakanlah : Tiada serupa orang – orang yang berilmu pengetahuan dengan orang-orang yang tiada berilmu pengetahuan. ( az-zumar : ayat 9 )

Sekian terima kasih dan selamat majujaya.

Technorati Tags: , ,

Powered by ScribeFire.

Posted on

Teknikal analisis : Mari belajar mengenali MACD

Assalamualaikum,

Perlis, 2 Sept – Apa khabar semua ? selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke 50.Moving averages kita dah tengok,candlestick chart pon kita dah tengok dan pada kali ini kita tengok pulak cerita berkaitan MACD.Mungkin ramai yang sudah biasa dengan teknik ini.Itu tak penting.Kalau nak tengok sekali lagi pon boleh,ini kerana apa yang ingin saya sampaikan ini semuanya adalah percuma.Jadi kalau ada yang terkurang tuhhh saya minta maaf banyak – banyak lahh.Saya bukanya pakar dalam bab teknikal analisis ini.Tujuan saya buat benda nih semua pun adalah kerana ingin berkongsi maklumat yang sedikit ini dengan anda semua.

Dulu memang saya ada juga mengunakan MACD nihh.Memandangkan ilmu berkaitan teknik ini kurang.Jadi banyak juga keputusan yang dibuat berdasarkan teknik ini gagal.Bukan kerana atau salah teknik ini.Tapi salah diri saya sendiri kerana tidak faham bagaimana hendak mengunakanya.Jadi saya harap bahan yang akan disampaikan ini dapat membantu saya dan juga anda semua yang berminat untuk mencuba MACD ini.Sekurang – kurangnya Kalau tidak dapat 100% dapat 50% pun dah kira baguih tuhhh.Saya tidak mau bercerita panjang disini.Kerana zaman sekarang nihh orang tak suka kalau kita cakap banyak dan cerita panjang – panjang.Jadi untuk bahan berikutnya saya ada sediakan video percuma berkaitan MACD ini.Sila lihat dibawah :

Video percuma MACD.Yang ini pun telah dicilok dari orang putih juga.Video ini ada 3 bahagian. Bermula dari bahagian pertama sampai bahagian ketiga .Kalau ada banyak masa tengoklah dari bahagian pertama.Memandangkan saiz file video ini besar,jadi saya terpaksa letakanya disini secara berperingkat – peringkat mengikut kesesuainya nanti.Selamat menonton.


Apa pendapat anda tentang video ini ??.Adakah anda semua sudah dapat serba – sedikit gambaran ringkas bagaimana hendak mengunakan MACD ini.Yang penting sekali disini adalah kita kena cuba dan tengok adakah ianya sesuai atau tidak.Kalau ada masa buat virtual trade dahulu.Kalau nak lagi cantik,sila gunakan MACD.Baru kita akan dapat tahu keputusanya nanti.Selamat mencuba dan semoga bertambah lagi keuntungan selepas ini.

Sampai disini dulu.Satu lagi perkara penting yang perlu anda tahu.Saya bukanlah penasihat pelaburan yang diberikan lesen oleh SC.Semua bahan yang diketengahkan ini adalah semata-mata untuk tujuan berkongsi maklumat yang ada sahaja.Macam biasa jika anda semua rasa maklumat ini berguna sila gunakanya tampa was-was.Jika sebaliknya sila abaikanya.

Sekian terima kasih dan selamat majujaya.

Kata-kata sepintas lalu :

Ilmu pengetahuan ada dimana-mana,Oleh itu jika kita menjumpainya kita kena ambil.

Technorati Tags: ,

Powered by ScribeFire.

Posted on

Teknikal analisis : Teknik mengunakan ” Moving Average “

Assalamualaikum,

Padang Besar, 23 ogos – Apa khabar anda semua ? sudah lama juga rasanya saya tidak mengemaskini isi kandungan dalam laman web nih.Ini semua gara-gara tumpang sekaki dalam urusan urusniaga tukaran matawang asing lahh.Akhirnya dua-dua kaki kena tumpang.Apa boleh buat, siapa suruh cari penyakit kan ?.Untuk kali ini saya akan bawa mai cerita berkaitan teknikal analisis.Kalau nak tau apa cerita dia,sila lihat dibawah.

Apakah teknik yang hendak disampaikan untuk kali ini ? Jawapanya saya sudah letak sebagai tajuk utama.Tetapi tidak mengapa saya beri tahu sekali lagi.Pada kali ini saya akan bawakan kepada anda cerita berkaitan ” Moving Average “.
Mungkin ada yang sudah tahu dan sudah biasa dengan teknik yang bakal disampaikan ini.Sebelum itu saya ingin beritahu kepada anda semua disini dari awai-awai lagi bahawa bahan yang bakal anda semua lihat ini saya dapatkanya melalui internet.Jadi saya harap apa yang hendak disampaikan ini dapatlah serba sedikit menambahkan lagi koleksi ilmu pengetahuan yang telah sedia ada tuh.Rasa macam hendak huraikan satu-satu,tetapi apa boleh buat ilmu yang saya ada adalah terhad dan yang paling penting dan kalau anda semua nak tahu saya pun baru nak cuba guna teknik ini.Jadi untuk memudahkan cerita,saya ada sediakan Video khusus yang menceritakan kepada kita berkaitan moving average nihh.Video ini dalam bahasa orang putih.Jadi kalau tak faham macam biasalah kena pergi tanya dekat orang yang faham bahasa orang putih nihhh.Alangkah baguihnya kalau ramai orang melayu yang sanggup buat video yang berguna macam ini.Yang peliknya Video xxx atau terlampau….????…banyak lah pulak.Mungkin inilah sebahgian dari tanda-tanda kehancuran dan kemunduran dan juga kejatuhan sesuatu bangsa yang sudah dikatakan merdeka seperti yang sering dikatakan tuhh kot.Mungkin juga..Sebab tak ramai orang yang sukakan ilmu pengetahuan.Tak merdeka lagi lahhh tuhhh….

Selamat menonton.Bawa mai dari
negeri orang putih nihh.

[media id=15 width=520 height=380]

Macam mana dengan bahan yang di sediakan tuhh ??.Harap-harap anda dapat lah serba sedikit maklumat berguna darinya.Saya pun tak mau cerita panjang – panjang dekat sini.Sebab saya nak pergi buat kajian tentang moving average nihh.Nak tengok juga sesuai atau tak dengan kehendak saya.Sampai disini dulu.Kalau ada salah dan silap tuh atau terkurang dekat mana-mana saya minta maaf banyak-banyak.

Kata-kata sepintas lalu :Kalau ingin berjaya didunia kita kena ada ilmu,
kalau nak bejaya di akhirat pun kita kena ada ilmu,
Dan kalau kita nak berjaya kedua-duanya kita kena berilmu.

Sekian terima kasih dan selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke 50

Technorati Tags: , ,

Powered by ScribeFire.