Mengurus Sumber Pendapatan Cara Bijak

Assalamualaikum dan salam hormat,

3 ke 4 hari lepas, terbaca satu artikal yang sangat menarik dan patut diaplikasikan sebagai rutin di dalam kehidupan seharian.

Ceritanya berkisar tentang cara mengurus sumber pendapatan dari harian, mingguan, bulanan dan tahunan. Bagaimana caranya?. Al-kisahnya macam ini,

  1. Pendapatan harian ( juai air tepi jalan, nasi lemak, cucoq segala bagai, burger dan banyak lagi yang anggaran pendapatan bersih sehari di bawah RM100. Beda buat isi minyak motor dan minum kopi belah petang jadi laa ).
  2. Pendapatan mingguan ( contohnya ambil upah potong rumput, buat tuisyen dan macam-macam kerja lagi dan biasanya projek ini dibuat time cuti hujung minggu ).
  3. Pendapatan bulanan ( kutip sewa rumah, sewa kedai kalau ada dan gaji kalau kerja dengan orang mana tau jadi pak gad belah malam tunggu tapak pembinaan ).
  4. Pendapatan 3 bulan sekali ( contohnya untung jual beli saham ).
  5. Pendapatan 6 bulan sekali ( sama macam pendapatan 3 bulan sekali, jika terlibat di dalam bidang pertanian memang luas lagi skop kerja dan habuanya ).
  6. dan pendapatan 1 tahun sekali ( contoh paling senang kutip bonus dan dividen dari ASB, Tabung Haji dan banyak lagi tempat-tempat pelaburan yang mantap ).

Itu semua panduan ringkas dan boleh dijadikan contoh draf plan yang tersusun bagi projek anda. Jangan lupa teknik simpan duit yang berkesan harus diaplikasikan bersama-sama dengan teknik tadi, baru dapat hasil yang lebih mantap.

Sekian terima kasih dan selamat mencuba.

p/s: lambat kena tinggai dan teknik di atas tidak sesuai untuk diaplikasikan oleh manusia penyegan, banyak cakap dan baloq liat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *